Η σχολική βιβλιοθήκη του ΕΠΑΛ Λεχαινών είναι ένας φιλόξενος χώρος όπου μπορούν οι μαθητές του σχολείου να περάσουν δημιουργικά τον χρόνο τους, καθώς και μαθητές από άλλα σχολεία της ευρύτερης περιοχής μπορούν να δανειστούν βιβλία και να συζητήσουν με τις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς σχετικά θέματα.

Είναι σημαντικό οι μαθητές να καταλάβουν τις δυνατότητες που τους προσφέρονται μέσα από τον χώρο αυτό, καθώς στις σχολικές βιβλιοθήκες όχι μόνο θα βρουν βιβλία που καλύπτουν πολλά αντικείμενα και ενδιαφέροντα, αλλά επιπλέον υπάρχει η εμπιστοσύνη ότι πρόκειται για πονήματα αναγνωρισμένα ως προς το περιεχόμενό τους. Αναγνώριση που δεν έχει να κάνει μόνο με την επίσημη εκτίμηση της Πολιτείας, αλλά και με την κάλυψη κριτηρίων επιστημονικής αξιολόγησης. Επίσης, για τα βιβλία αυτά υπάρχει ευρεία αποδοχή σε βάθος χρονικού ορίζοντα (σε διεθνές ή πανεθνικό επίπεδο) και θετική κριτική από ένα αναγνωστικό κοινό απαιτητικό και ενήμερο ως προς τα στάνταρ της γνώσης.

Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να αναφερθούμε για παράδειγμα (ώστε να γίνει κατανοητή η σημασία του περιεχομένου της σχολικής βιβλιοθήκης έναντι εκείνου που το βρίσκει κανείς αλλού, οπουδήποτε και με τον κίνδυνο του να «μάθει» μέσα από αναξιόπιστες πηγές) στα μυθιστορήματα. Ακόμα και σε βιβλιοπωλείο μπορεί κανείς να μπερδευτεί, καθώς κατακλύζεται από μια πληθώρα μυθιστορημάτων, πολλές φορές αμφιβόλου αξίας. Έχει γίνει της μόδας να γράφονται μυθιστορηματικά βιβλία και σχετικά εύκολα κάποιοι εκδοτικοί οίκοι θα προχωρήσουν στην έκδοση και προώθησή τους όταν αυτό θα τους φέρει οικονομικό κέρδος και χωρίς άλλο κριτήριο. Βιβλία που μέσα από μια απλοϊκή εξιστόρηση προσωπικών εμπειριών ή φαντασιώσεων επιπέδου συναισθηματικών εμμονών, το μόνο που προσφέρουν είναι μια εθιστική ευχαρίστηση επειδή ο αναγνώστης ταυτίζεται με τον κεντρικό ήρωα και ουσιαστικά «χάνεται» μέσα στον κόσμο του συγγραφέα. Αντίθετα στη σχολική βιβλιοθήκη όλα τα μυθιστορήματα αποτελούν «διαμάντια» της παγκόσμιας ή της ελληνικής λογοτεχνίας. Βιβλία που αποδεδειγμένα διευρύνουν τη συναισθηματική εμπειρία, καθώς ο τρόπος τους είναι τέτοιος που θέτει ηθικούς προβληματισμούς και υπαρξιακά διλήμματα και όχι την άλογη αποδοχή «προβληματικών» καθιερωμένων προτύπων και ψυχικών αντανακλαστικών. Σχηματικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι στην πρώτη περίπτωση ο αναγνώστης «ξεχνιέται» διαβάζοντας, ενώ στη δεύτερη «αφυπνίζεται»!

Εκτός από τους μαθητές, η σχολική βιβλιοθήκη μπορεί να δώσει χαρά και γνώση ακόμα και στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Το περιεχόμενό της αφορά γνωστά έργα από όλα τα επιστημονικά πεδία και επίσης υπάρχουν διάφορες σειρές εγκυκλοπαιδειών, βιογραφικών σειρών, λευκωμάτων που χρησιμοποιούν την εικόνα για πληρέστερη κατανόηση, επιστημονικών λεξικών, σειρών αφιερωμάτων ιστορικού περιεχομένου, σειρών καταγραφής της εξέλιξης των διάφορων επιστημών, έργα της παγκόσμιας  και Ελληνικής λογοτεχνίας (μυθιστορήματα και ποιητικές συλλογές) κ.α. Επιπλέον οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθηθούν στο διδακτικό και παιδαγωγικό έργο τους, καθώς θα βρουν πολλά κλασικά –αλλά και νέα, ριζοσπαστικά– έργα της παιδαγωγικής και διδακτικής επιστήμης, συν τη βιβλιογραφία που αφορά τα διάφορα διδακτικά αντικείμενα.

Από την πλευρά μας, με χαρά θα δεχτούμε τους ενδιαφερόμενους στον χώρο της βιβλιοθήκης του σχολείου μας, κατόπιν συνεννοήσεως με τις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς κ. Γιαννούλη Διονυσία και κ. Καραμπέτσου Αγγελική. Ευχόμαστε και ελπίζουμε η σχολική βιβλιοθήκη του ΕΠΑΛ Λεχαινών να γίνει ένας χώρος «συνάντησης» για μαθητές και εκπαιδευτικούς και μια ευκαιρία για περαιτέρω διεύρυνση του νου και της εμπειρίας του «ανοίγματός μας στον κόσμο»!


ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των σχολικών βιβλιοθηκών, χρηματοδοτούμενο από το 2ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης ξεκίνησε τη σχολική χρονιά 1994-1995 και αφορούσε 500 σχολεία.

Το 1996, το 1ο ΕΠΕΑΕΚ στο πλαίσιο του 2ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (ΚΠΣ), ώθησε ουσιαστικά το θεσμό με το Πρόγραμμα «Σχολικές Βιβλιοθήκες» για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ενταγμένο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση». Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η προσπάθεια αυτή ενισχύθηκε με το Β΄ ΕΠΕΑΕΚ στο πλαίσιο του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης όπου επιδιώκεται πλέον η ουσιαστική επέκταση του θεσμού με άλλες 500 βιβλιοθήκες σε αντίστοιχα σχολεία και σχολικά συγκροτήματα.

2002 ΤΕΕ Λεχαινών

Φωτογραφία πλακέτας